Marketing usług zdrowotnych rządzi się swoimi prawami. Należy mieć na uwadze, że ze względu na charakter świadczeń medycznych nie wszystko (bądź w ograniczonej formie) można promować.
Na pytanie, czy reklama usług medycznych jest zabroniona, panuje kilka opinii – w zależności od interpretacji ustawy dotyczącej tej kwestii. Jak to się przekłada na wymiar praktyczny? Poniżej kilka porad.
Według Naczelnej Izby Lekarskiej informacje, które możesz podać do wiadomości publicznej, to:
- imię i nazwisko,
- tytuł zawodowy,
- rodzaj specjalizacji,
- tytuł naukowy,
- miejsce przyjmowania pacjentów,
- dni i godziny otwarcia gabinetu bądź poradni,
- numer telefonu,
- zakres oferowanych świadczeń,
- umiejętności dotyczące powyższego zakresu,
- ceny świadczeń i sposoby płatności.
Czego nie wolno robić, promując placówkę?
Według Naczelnej Izby Lekarskiej to:
- nakłanianie do skorzystania z oferty,
- składanie obietnic pacjentowi,
- informowanie o metodach leczenia, ich długości i skuteczności,
- zamieszczanie cennika i metod płatności poza stroną internetową,
- dzielenie się nazwami handlowymi preparatów bądź wykorzystywanych urządzeń.
W praktyce kanały komunikacji z potencjalnym pacjentem mogą być różne, a komunikacja dostosowana do obowiązujących przepisów. Na stronie internetowej nie wolno nam używać języka korzyści lub elementów perswazyjnych. Ale możemy w zabawny, ludzki sposób zaprezentować naszych pracowników — ich osiągnięcia i zainteresowania. Na przykład w pełni dozwolone jest łączenie imion z ciekawymi fotografiami. Niezwykle ważna jest również responsywność naszej strony internetowej. Strona musi być przystosowana do przeglądania na smartfonach i tabletach. Bez tego nie istnieje.
Rywalizacja o TOP 3 Google jest niesamowita i bez pozycjonowania można zapomnieć o nawet najciekawszej i najlepszej kampanii promocyjnej. Poprawa widoczności strony w wyszukiwarce nie jest reklamą. Prawo nie zabrania praktyce lekarskiej posiadania zakładki „Blog” na stronie internetowej, w której będziesz odpowiadał na pytania dotyczące zdrowia. Dlatego ci, którzy otrzymują fachową poradę od specjalisty, nie tylko mogą zostać w przyszłości pacjentami, ale także podświadomie budować zaufanie do lekarza. Jakościowe, rzeczowe i czytelne wpisy będą nie tylko generować aktywność na naszej stronie, ale są również dobrze postrzegane przez algorytmy Google.
Wystąp jako ekspert w mediach. Nie musi to być od razu ogólnokrajowa czy międzynarodowa konferencja. Na początek warto postarać się zaistnieć w regionalnych mediach społecznościowych. Odpowiadać na problemy i pytania pacjentów, co prawda nie możemy tam reklamować naszej praktyki lekarskiej i jej usług, ale słuchacze poznają Twoje nazwisko i specjalizację, a przede wszystkim poziom fachowej wiedzy.