Blogowanie: dla kogo, funkcje i rodzaje

Marketing Medyczny Artykuł
2022-02-17

Zdobycze internetu w naturalny sposób padają łupem raczej osób młodych, nawet nastoletnich. Ale czy to powód, by przedstawiciele grupy 40 plus nie podejmowali podobnych aktywności? Niech ten niedługi tekst będzie tego dowodem – ot, wyłamaniem się z barier takiej umownej reguły.

Blogowanie: dla kogo i po co?


Przeglądając zasoby WWW, w oczy rzucają się następujące tematy związane z blogowaniem: c
zy pozwolić dziecku na blogowanie?, moja córka ma 8 lat, może założyć blog?, dzieci w sieci, czyli blogowanie nastolatków itd. Prowadzenie blogu, wbrew temu, co powyżej, jest jednak skierowane do każdej grupy wiekowej.

Na początek słów kilka o tym, czym de facto jest blog. Jego kategoryzacja nie należy, co prawda, do najłatwiejszych, ale można powiedzieć, że blog to strona internetowa, którą wyróżniają dwa czynniki: materiały publikowane w jego ramach są ułożone chronologicznie i zamieszczane cyklicznie, a także autorem blogu jest jego właściciel

Blogi zazwyczaj występują w formie tekstowej i są douzupełnianie o inne materiały niż treściowe (np. fotografie czy filmy wideo). Mogą być jednak prowadzone wyłącznie poprzez publikację zdjęć, pod- bądź videocastów. 

Blogi mogą posiadać naprawdę różnorodną tematykę. W związku z tym należy w jednym szeregu wymienić blogi podróżnicze, kulinarne, dotyczące zdrowia, muzyczne, biznesowe, naukowe czy w końcu osobiste. Są też takie, które łączą ze sobą poszczególne kwestie i trudno o wyłonienie tej nadrzędnej. Blog, można rzec, to nieskrępowana niczym dowolność, która jest ograniczana jedynie przez Twoją kreatywność.

Funkcje blogu


Blog może pełnić rolę wirtualnego dziennika, w którym spisuje się to, co wedle autora, takiego spisania wymaga, czyli realizuje wewnętrzną potrzebę (typ osobisty). Może też być chęcią podzielenia się z innymi czymś, co wydaje się autorowi ważne do przekazania (typ poradnikowy, lifestyle’owy, informacyjny). Może również stanowić
wsparcie działań promocyjnych dla jakichś usług bądź produktów. Najczęściej jednak łączy w sobie co najmniej kilka funkcji. Przykładowo ten produktowy poza promocją mieści w sobie dawkę wiedzy, czyli posiada również charakter informacyjny. Słowem: na początku należy określić, czym dla Ciebie będzie blog. W trakcie jego prowadzenia sama koncepcja może ulec zmianie. Często bowiem ludzie tworzą je z pobudek czysto osobistych, a po jakimś czasie te wyrastają z rzeczonych ram, stając się przy okazji źródłem dochodu. Zainteresowanie czytelników może się wszak przełożyć na zainteresowanie inwestorów Twoim blogiem.

Czy da się na tym zarobić?


Blog, o ile jest popularny, może przynieść całkiem spore zyski. Nim jednak stanie się maszynką do robienia pieniędzy, to
dobra opcja wspomagająca promocję interesujących treści, propagowania swoich poglądów, przemycania usług, lokowania produktów etc. Sprawdzi się zatem świetnie jako support dla działań e-marketingowych. Trzeba jednak pamiętać o jednym: cokolwiek przyjdzie zareklamować, należy to uczynić z wyczuciem. Czym na tle konkurencji możesz się wyróżnić? To truizm, ale dbaj o to, by treści, które znajdą się na Twoim blogu, były regularnie na nim zamieszczane, a także obiektywne. Pamiętaj o tym, że nie jest to oficjalna forma komunikacji z klientem i agresywna promocja tylko negatywnie wpłynie na jego odbiór, a – co za tym idzie – także na działania marketingowe, które pomogłyby w sprzedawaniu czy budowaniu zasięgów. 

Jakie czynności podjąć, by w pełni wykorzystać to narzędzie marketingowe? Jest kilka głównych zasad, na których należy się skupić, by blog przyniósł na gruncie biznesowym pożądane efekty. Niektóre z nich stanowią résumé wcześniej wspomnianych, inne świeżą dawkę wiedzy:

  • wpisy, które pojawią się na blogu, powinny być obiektywne,
  • publikacje, jeśli chcesz być poważnym blogerem, muszą pojawiać się cyklicznie,
  • bądź aktywny nie tylko poprzez zamieszczanie nowych wpisów, prowokuj do dyskusji osoby, które do Ciebie zaglądają (włączona opcja komentowania i wysyłania wiadomości prywatnej do samego autora),
  • promuj swój blog w mediach społecznościowych poprzez dodawanie linków do postów,
  • at last, but not least: również sama nazwa blogu jest bardzo ważna. Należy ją dogłębnie przemyśleć.


To tyle na początek. Weź jednak pod uwagę również pozostałe kwestie, takie jak spójne
określenie tagów, zapoznanie się z opcją trackbacku czy pozycjonowania swojego blogu. Powodzenia!

Piśmiennictwo

Kulczycki E. Blogi i serwisy naukowe. Komunikacja naukowa w kulturze konwergencji. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Poznań 2012, s. 1–22.